Het logo en de rechten

HOE ZIT DAT NU PRECIES MET DE RECHTEN?

Sinds juli 2015 is het wettelijk verplicht om bij alle creatieve uitingen die exclusief voor jou ontworpen worden, ook een schriftelijk exclusieve licentie te leveren. Dit is om zowel ontwerper als opdrachtgever te beschermen; Beide partijen dienen zich te houden aan hetgeen vooraf is overeengekomen, opgesteld in een schriftelijke licentie. Hieronder vallen ook logo en huisstijlen.

ZIJN HIER KOSTEN AAN VERBONDEN?

Een exclusieve licentie op schrift zetten kost ook tijd, dus geld. Wat de kosten zijn hangt af van de rechten die je als opdrachtgever wenst. Gebruik je het logo uitsluitend op je website, webwinkel, email en online facturen/briefpapier en visitekaartje. En je laat je eventuele vervolgopdrachten (bijvoorbeeld ontwerp flyer), door Jansk uitvoeren, dan is de licentie inbegrepen in het uurtarief.
#exclusieve gebruikslicentie

Wil je voor alle toekomstige opdrachten waarin het logo gebruikt wordt vrij zijn naar welke ontwerper je stapt, zelf de kleuren kunnen wijzigen (niet het ontwerp), voor o.a. folder of website met het logo naar een ander ontwerpbureau kunnen? Dan zijn er extra kosten verbonden aan de licentie.
Logisch; aan opdrachten waarin wel mijn werk wordt gebruikt, maar door een ander wordt uitgevoerd – verdien ik niets.
#uitgebreide exclusieve gebruikslicentie

”Ik heb een logo laten ontwerpen en voor de ontwerpkosten betaald. Bezit ik nu het auteursrecht?”

AUTEURSRECHTEN ZIJN DUUR EN NIET INTERESSANT VOOR OPDRACHTGEVER

Bij het ontwerp voor een logo (en soms ook een huisstijl) ontvangt u dus een schriftelijke onbeperkte exclusieve licentie. Jansk draagt geen auteursrechten over. Ondanks dat er in de praktijk weinig verschillen zijn, vraagt een ontwerper voor een rechtenoverdracht gemiddeld 300% (of hoger) over de totale kosten van het ontwerp. Vrij prijzig dus.

PERSOONLIJKHEIDSRECHTEN

Bij overdracht van auteursrecht wordt niet automatisch het persoonlijkheidsrecht van de ontwerper overgedragen, wat helaas wel vaak wordt aangenomen. Om die reden wordt vaak om de auteursrechten gevraagd; Het gebeurt met regelmaat dat opdrachtgevers naderhand zelf nog even gaan knutselen met de geleverde ontwerpen, soms ook door onwetendheid. Persoonlijkheidsrechten blijven echter altijd bij de ontwerper/maker wat betekent dat voor wijzigingen aan het ontwerp altijd toestemming van de ontwerper nodig is, tenzij de ontwerper er voor kiest ook deze rechten over te dragen. Dit kan echter nooit worden afgedwongen.

Nog een ander punt: In geval van licentie heeft de ontwerper de mogelijkheid om de gebruiksrechten te laten vervallen als het logo niet meer gebruikt wordt en/of is vervangen door een ander/nieuw logo. Ook na een eventueel faillissement kan de ontwerper het logo laten vervallen of opnieuw exploiteren. Als auteursrechten zijn overgedragen heeft de ontwerper deze mogelijkheid niet. De rechten vallen dan in de boedel van de failliete opdrachtgever en worden door de curator doorverkocht.

KORTOM: met een onbeperkte exclusieve licentie heeft u evenveel rechten als met een overdracht. Het scheelt u alleen in de portemonnee. U bent en blijft gewoon de enige gebruiker van de ontwerpen.